Cuba Series Baru Family Mart ❤

Tukar lesen manual kepada Auto

     Okay harini saya nak sambung cara tukar lesen manual kepada auto. Proses nya tidak mudah dan tidak jugak senang, tetapi agak rumit. Saya nasihatkan sebelum ambil lesen fikir baik-baik dulu kalau tak jadi rumit macam saya. hehehee

    Pertama sekali kalau lesen L korang dah siap, korang kena pergi JPJ sendiri untuk tukar sebab dekat tempat saya dorang tak ada perkhidmatan tersebut. agak menyusahkan lah sebab JPJ tu jau dari tempat saya dan sudah pasti ramai orang lebih-lebih lagi pada musim PKP.


    Untuk pengetahuan korang, kalau manual nak tukar kepda auto boleh tetapi kalau manual kepada auto tidak manual tidak boleh ya. OKay korang jangan bawa gambar lagi satu Ic kalau tak silap. Bukan itu sahaja korang juga kena bayar Rm10 dan kena tulis surat perakuan untuk menukar lesen ini.

    Jadi, kalau korang rajin macam saya korang buat lah yaa :))



Comments

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Salam Auni, saya nak tukar dari kelas manual ke kelas auto. Susah sgt manual. Ada contoh tak surat perakuan tukar lesen? Kalau saya nk pergi kaunter JPJ utk tukar kelas auto kena inform agen sekolah memandu ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau kt tempat saya, Just pergi je kat JPJ lepastu cakap nak tukar manual kepada auto. pastu bawa salinan ic dan gambar baru. But try tanya agen sekolah memandu tu dulu. sbb waktu saya pergi tu, dia suruh terus ke pejabat jpj. dan bawa lesen yg lama sekali :)

      Delete
    2. and kt tempat saya, surat perakuan tu tulis masa kt JPJ tu nanti

      Delete
  3. Hai, nak tnya gmbr passport perlu bawa ke atau tak perlu? Atau bawa salinan ic sahaja.

    ReplyDelete
  4. Hai nak tnya,gmbr perlu bawa ke atau tak perlu? Atau bawa salinan ic sahaje.

    ReplyDelete
  5. haii. gmbr tu size brp ye? saiz passport biasa tu atau saiz lebih kecik tu eh? (25mmx32mm)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye gambar passport yg masa nak amik lesen tu bacground putih

      Delete
  6. hai nak tanya utk tukar manual ke auto , lesen L perlu ada sekali ke utk tukar ? sbb saya lesen L belum siap lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang ni saya tak pasti lah. tapi better tunggu siap dulu

      Delete
  7. Dah buat surat permohonan pertukaran pegi jpj dia akan luluskan dgn dgn segera atau kena tggu? Soalan apa yg jpj tanya? Awk pegi tukar manual ke auto tu setelah dah belajar manual ke blm belajar lg atau dpt L lesen nk tukar manual?

    ReplyDelete
    Replies
    1. terus luluskn. belum start belajar lagi and lesen L dah siap terus tukar

      Delete
  8. Hi, thanks for the info. Saya pun lately baru start class manual and memang rasa saya x boleh manual kalau time di jalan raya apatah time ujian jpj.

    Nak tanya surat perakuan tu mcm isi borang di jpj ke? Ada apa bayaran lebih yg perlu bayar ke sekolah memandu tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba awak pergi tempat awak daftar memandu dulu then tanya dorang. kalau dorng kata terus pergi ke jpj then awak boleh terus pergi jpj n ckp nk tukar lesen L

      Delete
  9. Haii sis nak tanya, kalau macm saya dah complete kpp3 tapi nak tukar dari manual ke auto boleh ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasanya kalau dh start belajar drive dah tak boleh kot but try tanya cikgu awak tu dulu tak pun tanya tempat daftar lesen awak tu :)

      Delete
  10. saya nak tanya apa akak tulis untuk alasan akak tukar lesen tu?

    ReplyDelete
  11. sis nk tnya selain byar Rm10 ada byaran lain tak? pastu ada kena ambik exam balik ke atau tak perlu?

    ReplyDelete
  12. Hi sis, saya nak tanya. Saya dah pergi belajar tapi baru sekali ada kat litar. Memang rasa takleh go bawak manual, kalau nak tukar ke auto masih boleh ke ?

    ReplyDelete
  13. hai nak tanya kalau dh gagal jpj manual nak tukar auto boleh ke? lepastu kena sit for 15hrs balik for auto ke?

    ReplyDelete
  14. nak g mana ye jpj untuk tukar lesen L manual ke auto?

    ReplyDelete
  15. Hi ...klau lesen auto xboleh tukar ke manual ? Blm start belajar lagi kpp02 ... Tgh tggu lesen L siap ..

    ReplyDelete
  16. please lah sesiapa yg tahu...tolong jawabkan..kalau baru siap lesen L then belum mula kelas lagi but nk tukar manual to auto..bolehke?

    ReplyDelete

Post a Comment